EGR valfinin ne olduğunu öğrenmeden önce EGR sisteminin ne işe yaradığını anlatırsak, valfin anlaşılmasının daha kolay olacağını düşünüyorum.
EGR sistemi motor devri, motorun emdiği havanın hacmi, hava sıcaklığı, enjeksiyon ölçüsü ve bağlı parametreleri hesap ederek emme manifoldu ile egzoz manifoldu arasında çalışmaktadır. Bu sistemde egzoz manifoldundan uygun bir parça aracılığıyla egzoz gazı alınır, EGR soğutucusu tarafından soğutulur ve bu gazın miktarı hassas bir şekilde ayarlanarak emme manifoldu girişine yönlendirilir.
EGR valfi, bu sistemde emme manifolduna gönderilmesi gereken egzoz gazı miktarını ayarlama görevini üstlenmiştir.
EGR valfi |
Yukarıda ismi geçen EGR soğutucusu ise egzoz manifoldundan alınmış olan sıcak egzoz gazını peteklerinin içine alarak motor soğutma suyu sayesinde soğutan aygıttır. Bu aygıt aynı zamanda yanma sıcaklığını da düşürmektedir. Yeni nesil araçlarda bu soğutma sistemi kademeli olarak yapılır. Motor devrinin az olduğu durumlarda bypass kapağı soğutma kanalını kapatır. Bunun yerine egzoz gazının soğutulmadan emme manifolduna gönderilmesi sağlanır. Eğer motorun devri artarsa bypass kapağı açılır ve soğutma sistemi tekrar devreye girer. Bu motorun daha verimli çalışmasını sağlar.
EGR Arızası Nasıl Bilinir?
Aracınızın çekişinde hissedilir bir düşme meydana gelmişse (Bu durum bir çok sebepten kaynaklanabilir.) EGR arızasından şüphelenilebilir ama itham etmek için yeterli veri değildir. Yine de arızanın ilk belirtisidir. Bunun yanında muhtemelen aracın hızlanmasında gecikme meydana gelecektir. Aracın sorununu anlamak için egzoz emisyonu yaptırdığınızda verilerde artış varsa EGR arızası vardır. Ayrıca motorun çalıştırılması sırasında sarsıntı ve titreşimlerin hissedilmesi ve motorun zor çalışması başka belirtilerdir. Muhtemelen gösterge panelinde arıza lambası da bu arıza ile birlikte yanacaktır. Arıza meydana geldiğinde EGR valfi tamir edilmez genellikle yenisi ile değiştirilir.