Ancak ülkemizde bazı dönemler oluyor ki o dönemlerde ikinci el otomobillerin satışı birden düştüğü gibi bazı dönemlerde de ikinci el satışları patlayabiliyor. Bunun bir kaç sebebi var.
Akla gelen ilk sebeplerden biri ülke ekonomisi ile ilgili. Piyasalardaki hareketlenmeler, altın ve döviz fiyatları ile faizlerdeki iniş ve çıkışlar ikinci el piyasasını ciddi olarak etkileyebiliyor.
Diğer bir neden de insanımızın bir kısmı ekonomik olarak gücü sıfır model araba almaya müsait olduğu halde otomobil ticareti ile uğraşması. Bir nevi başka bir işle uğraşırken, memur, öğretmen, yada işçi gibi bir yandan da kaçak galericilik ile meşgul olması. Aracı bir binek aracı olarak değil bir ticaret malı gibi görmesinden kaynaklananlar durum söz konusu. Ticaret için değil de otomobili yatırım aracı olarak görenlerde yok değil.
Yatırım olarak otomobil değerlendirildiğinde elbette kimse sıfır otomobil almak istemez. Çünkü sıfır otomobil ikinci ele düştüğü anda değer kaybedecektir ancak temiz bir ikinci el otomobil sahibine bir kaç yıl içinde kazanç sağlayabilir.
Ülkemizde araç alırken en başta gelen düşüncelerden biri de hiç şüphesiz "acaba bu aracı ilerde kaça satabilirim" veya "Satmak istediğim zaman hemen müşteri bulabilir miyim" dir. Zarar etme korkusu müşteriyi piyasada çok giden bir kaç ikinci el araca yüklenilmesine sebep olmuştur.
Elbette bu durumu genellemiyoruz hatta bu durumun son yıllarda yavaş yavaş geçerliliğini kaybetmeye başladığını bile söyleyebiliriz.
Gerek ikinci el otomobil alırken ve gerekse sıfır model alırken göz ardı edilmeyen başka şeylerde var. Küçük bir liste yapacak olursak:
1. Bu araç ihtiyacımı ne kadar karşılayabilir?
2. Gelir seviyeme uygun mu?
3. Aradığım konforu bana sunabilir mi?
4. Kullanımı benim için uygun mu?
5. Yedek parça sıkıntısı var mı?
6. Yakıt tüketimi ne durumda?
7. Müzmin problemleri var mı?
8. Benzin - dizel - LPG?
Bu soruları çoğaltmak mümkün.
Söylediklerim bir bilimsel çalışmaya, ankete vs. değil kişisel gözlemlerime dayanıyor. Türkiye'de otomobil ticareti biraz sanki böyle işliyor. Yurt dışında yaşayanlar daha iyi bilirler, özellikle gelişmiş ülkelerde sıfır ve ikinci el oto ticareti daha farklı boyutlarda işleyebilir. Yine az gelişmiş toplumlarda da ülkemizdeki durumu bekleyemeyiz.
Şu kadarını biliyoruz ki ülkemiz araç konusunda çok masraflı, pahalı ve dışa bağımlı olmasının olumsuz yönleri ile birlikte bir çok seçeneği de bünyesinde bulundurması ile de en azından ticari açıdan umut vermektedir.