Turbo kelimesini tam olarak ifade etmek gerekirse: turbo sarj sistemi, egzoz gazları içinde bulunan atık enerji ile çalışan ve otomobillerde motordan daha fazla güç ve tork üretmeyi amaçlayan bir otomobil sistemidir.
Turbo sisteminin temel parçaları:
- Turbo Ünitesi
- Türbin Çarkı
- kompresör Çarkı
- Bağlayıcı Mil
Sık Görülen Turbo Arızaları Şunlardır:
- Turbo salyangozunun çatlaması
- Kontrolsüz basınç durumları
- Valf diyaframının yırtılması
- Turbo milinin kırılması
- Turbo çarklarındaki yağ kaçakları
- Pallerin eğilmesi ve mil boşluğundan gelen sesler
- Turbonun aşırı ısınması
Araç bakımında ihmal edilmemesi gereken hususlardan biri de turbo sisteminin parçalarının doğru çalışıp çalışmadığıdır.
Turbo Bakımında Dikkat Edilmesi Gerekenler:
- Uzun süreli kullanımlarda araç durdurulduktan sonra bir süre rolantide aracın çalışmaya devam etmesini sağlamalıdır. Böylece turbo sistemi bir süre kendini yağlama imkanına kavuşur. Ancak çok uzun süre rolantide bırakmak aşırı ısınmaya neden olabilir.
- Araç performansında ani görülen değişikliklerde aracın servis tarafından turbo kontrolüne girmesi sağlanmalıdır.
- Motor hava filtresinin sık sık değişmesi gerekir. Çünkü buradan sızan partiküller turbo sisteminin hassasiyetine zarar vermektedir.
- En geç 70000 km olduğunda turbo bakıma alınmalıdır.
- Motor yağı değişiminde zamanında yapılmasına, kaliteli yağ kullanmasına ve yağ filtresinin yağ ile birlikte değişmesine dikkat etmelidir. En doğrusu motor üreticisinin tavsiye etmiş olduğu yağı kullanmaktır.
- Egzoz arızaları zamanla turbo sistemini etkileyeceği için egzoz arızalarını en kısa zamanda gidermelidir.
- Dizel araçlarda turbo gaz vermek suretiyle ısıtılmamalıdır.
- İklim koşullarına uygun olacak şekilde araç çalıştırıldıktan sonra hareket etmeden önce 30 ila 90 saniye arasında rölantide çalışmasına müsaade etmelidir.
- Motor soğukken yüksek devirde araç kullanmamalıdır. Bu turbo türbinlerinin zarar görmesine yol açar.
- Maksimum tork seviyesine aşmamak gerekir.
Turbo sisteminin temel parçaları:
- Turbo Ünitesi
- Türbin Çarkı
- kompresör Çarkı
- Bağlayıcı Mil
Sık Görülen Turbo Arızaları Şunlardır:
- Turbo salyangozunun çatlaması
- Kontrolsüz basınç durumları
- Valf diyaframının yırtılması
- Turbo milinin kırılması
- Turbo çarklarındaki yağ kaçakları
- Pallerin eğilmesi ve mil boşluğundan gelen sesler
- Turbonun aşırı ısınması
Turbo Motor |
Araç bakımında ihmal edilmemesi gereken hususlardan biri de turbo sisteminin parçalarının doğru çalışıp çalışmadığıdır.
Turbo Bakımında Dikkat Edilmesi Gerekenler:
- Uzun süreli kullanımlarda araç durdurulduktan sonra bir süre rolantide aracın çalışmaya devam etmesini sağlamalıdır. Böylece turbo sistemi bir süre kendini yağlama imkanına kavuşur. Ancak çok uzun süre rolantide bırakmak aşırı ısınmaya neden olabilir.
- Araç performansında ani görülen değişikliklerde aracın servis tarafından turbo kontrolüne girmesi sağlanmalıdır.
- Motor hava filtresinin sık sık değişmesi gerekir. Çünkü buradan sızan partiküller turbo sisteminin hassasiyetine zarar vermektedir.
- En geç 70000 km olduğunda turbo bakıma alınmalıdır.
- Motor yağı değişiminde zamanında yapılmasına, kaliteli yağ kullanmasına ve yağ filtresinin yağ ile birlikte değişmesine dikkat etmelidir. En doğrusu motor üreticisinin tavsiye etmiş olduğu yağı kullanmaktır.
- Egzoz arızaları zamanla turbo sistemini etkileyeceği için egzoz arızalarını en kısa zamanda gidermelidir.
- Dizel araçlarda turbo gaz vermek suretiyle ısıtılmamalıdır.
- İklim koşullarına uygun olacak şekilde araç çalıştırıldıktan sonra hareket etmeden önce 30 ila 90 saniye arasında rölantide çalışmasına müsaade etmelidir.
- Motor soğukken yüksek devirde araç kullanmamalıdır. Bu turbo türbinlerinin zarar görmesine yol açar.
- Maksimum tork seviyesine aşmamak gerekir.