Rot, kolları ve başları sayesinde tekerleklere yukarıdan bağlanarak direksiyondan gelen hareket emirlerini tekereğe ileten önemli bir parçadır. Rot ayarı özellikle yüksek hızda giderken aracın kontrolünün kolayca sağlanabilmesi açısından önemlidir.
Rot ayarının yapılabilmesi için direksiyon tam karşıyı gösterecek, tekerlekler arasında yükseklik farkı olmayacak bir durumda olmalıdır. Aksi takdirde rot ayarından sonra direksiyonun sağa yada sola çekmesi gibi durumlar ortaya çıkabilir. Lastiklerin de ileriyi tam olarak düz hizalaması gerektiğini unutmayın. Bunun yanında lastiklerin yıpranma oranlarının ve hava basınçlarının da aynı olması rot ayarı açısından önemlidir.
Arabanızın ön takımı ile ilgili olarak yapılan işlemler genellikle rot ayarını etkiler ve bozar. O yüzden her ön takım tamirinden ve bakımından sonra rot ayarının yeniden yapılması gerekebilir. Bu yüzden rot ayarı aracın tamir ve bakımında en son yapılacak iştir.
Her sene mutlaka araçların rot ve balans ayarlarının gözden geçirilmesi gerekir. Rot ve balans ayarlarını kışlık ve yazlık bakımlar sırasında, lastikler değiştirildiğinde veya muayene öncesinde yaptırabilirsiniz. Aksi halde her ne kadar lastikler dıştan sağlam gibi görünse de rot ayarı yapılmazsa içten teller yavaş yavaş kopuyor olabilir.
Rot ayarı yapılmadığında bu durum lastiklerden birinin bazen ikisinin de erken yıpranmasına neden olur. Bu bozulma genelde dıştan aşınma şeklinde görülür.
Balans Ayarı Nedir?:
Balans ayarı ise daha çok lastiğin kendi durumu ile ilgilidir. Janttaki yamukluklar ve eğrilikler nedeniyle lastik yolculuk esnasında yalpa yapmasın diye yapılan bir ayardır. Balans ayarı yapılmazsa yalpalama kendini ön takımlardan başlayarak şiddetine göre direksiyona kadar kendini hissettirir.
Eğer sık sık çukurlu yollardan geçiyorsanız veya kasislere sert giriyorsanız rot ve balans ayarlarını daha sık yapmanız tavsiye edilir.
Rot Balans Ayarının Bozulduğu Nasıl Anlaşılır:
- Virajları alırken aracın kontrolünde sıkıntı oluyorsa,
- Arkada yer alan tekerlekler ön tekerleklerin izinden gitmiyorsa,
- Düz yolda direksiyon serbest bırakıldığında araç düz gitmeyip sağa sola sapıyorsa,
- Direksiyonun yönüyle tekerlerin yönü tam olarak birbiri ile uyumlu değilse,
- Yüksek hızda giderken direksiyon simidinde titreme hissediliyorsa,
Rot ve balans ayarları için bir bozukluk var demektir.
Rot Balans Fiyatları ülkemizde şehirden şehire ve marka ve modele göre değişiklik gösterir. Ancak çok yüksek fiyatlar değildir. Ayarlar bilgisayar ile yapıldığı için insandan kaynaklanan hata payları da oldukça düşüktür. Fiyatı az olduğu için de genellikle sürücülerin yapmakta çok da tereddüt etmedikleri bir bakım türüdür.