Şanzıman ve Çeşitleri

Bu yazımızda önce şanzımanlar hakkında bilgi vermek ardında da şanzımanların çeşitleri hakkında okuyucularımızı bilgilendirmek istedik. Başlayalım.

Klasik Otomatik Şanzıman Nedir?


Otomobillerde çok eski bir sistem olarak kullanılan; tork konvertörü, planet dişli sistemi, elektronik ve hidrolik kontrol ünitesinden oluşan otomatik şanzımanlar “klasik otomatik şanzıman” diye isimlendirilmektedir. Hali hazırda birden fazla marka tarafından bol miktarda piyasaya sürülen ve kullanımda olan bu şanzımanlar, sağlam bünyeleri, motor ile direkt metal bir bağlantı bulunmaması nedeniyle motoru daha az yormaları, yumuşak vites değişimleri ve geri kaydırmamaları ile kullanıcılarını rahat ettiren ve kimilerince kullanımı ve sürüş pratiği en rahat ve güvenli sistemlerdir. Çoğunlukla geçmişte dört ileri vitese sahip olan yeni dönemlerde ise beş, altı ileri vites gibi geliştirilebilen bu şanzımanlar son zamanlarda modası geçmiş olarak kabul edilse bile günümüz teknolojisiyle üretilen son derece modern, hafif ve dayanıklı yeni nesilleri fazla gözümüzün önüne geliyor. Günümüzde hala bir çok sürücü tarafından tercih edilmeye devam etmektedir. Artık daha fazla kademeye sahip olan, verimlilikleri optimize edilmiş, pek çok sensörden aldıkları verilerle akıllıca yönetilen, hafif malzemelerle üretilmiş sistemler tedavülde. Sözü edilen bu yeni şanzımanlara ZF 8HP Mercedes 9G-Tronic en iyi örneklerinden biridir.

Robotize Şanzımanlar:

Klasik otomatik şanzımanların tork konvertörü sebebiyle çok fazla torka muhtaç oluşu ve bu nedenle yakıt tüketimini artırması küçük hacimli motorlarda hem maliyet hem de verimlilik açısından pek faydalı olmuyordu. Bunun için aranan alternatiflerden biri de Robotize şanzımanlar. Bu tip şanzımanlarda kavrama işlemi, tork konvertörü yerine elektrik motoru tarafından kumanda edilen kuru kavrama üzerinden yapılıyor. Yine vites seçimlerini ve değişimlerini de elektrik motorları yerine getiriyor. Bu tip şanzımanlar maliyet açısından görece daha düşük olduğu ve verimliliği düşürmediği için tercih edilirken, çok ısındığında soğuyana kadar kilitlenmesi, yavaş ve sarsıntılı vites geçişleri nedeniyle tüketiciler tarafından şikayet konusu olabiliyorlar. Bu tip şanzımanlara Dualogic (Fiat), Easytronic (Opel), ETG (PSA grubu), ASG (VW grubu) en iyi örnektir.

Sizin şanzıman tercihiniz ne yönde? yorumda gerekçesiyle birlikte belirtirseniz seviniriz.

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski

Site İstatistikleri