Otomobil severlerin en çok sevdikleri şeylerden biridir; tertemiz bir otomobile binmek. Zaten kim sevmez ki? Ancak bazı titiz kişiler sadece otomobili yıkamak ile kalmazlar. Titizlikleri o derece ileridir ki aracın motorunu da yıkarlar. Böylece araçlarının daha iyi çalıştığını söyleyenler bile bulabilirsiniz. İşte bugünkü konumuz motor yıkamak iyi bir şey midir? sorusuna cevap arıyor.
Motorun temizlenmesi gerekli midir?
Öncelikle belirtmek gerekir ki içten yanmalı motorlar yapıları itibariyle tamamen kapalı bir sistem olarak çalışırlar. Dolayısıyla motorun dışında biriken toz, kir, çamur gibi aşındırıcı etkisi olan öğelerden etkilenmezler. Bunun yanısıra üreticiler kaputun altında bulunan aksam ve parçaların hava şartlarından etkilenmemeleri için uygun donanımlar ile üretilmelerini sağlamışlardır. İşte tüm bu sebeplerden dolayı yaz veya kış fark etmez, normal sürüş şartlarında çalışan bir motor ve bağlı motor aksamları düşündüğünüz temizliğe ihtiyaç duymazlar. Sadece ve sadece ağır arazi koşulları, yağ veya çeşitli motor sıvılarının sızması gibi durumlarda yahut yaşanabilecek doğal felaketler sonucu bu motorlar aşırı kirlenebilir ve temizlik ihtiyacı duyulur.
Peki bazı otomobil kullanıcıları neden motoru temizletmek ihtiyacı duyuyorlar? Bu kullanıcılar sadece aracın motorunu değil araçlarının her noktasını en ince ayrıntısına varana dek temizleme ihtiyacı duydukları için, motoru da yıkatıp tertemiz görmek isterler. Hatta yıkanan bir motorun tüm kirinden arındığını, daha rahat çalıştığını ve yanma sonucu oluşan ısıyı daha rahat attığını düşünen kullanıcıların sayısı hiç de az değildir. Ama sonuç olarak yapılan işlem sadece kozmetik bir işlemdir ve göze hitap etmekten başka bir faydası da yoktur.
Motorlar bu kadar hassas mdır? Yani “yıkatınca hemen bozulur mu?” sorusuna gelince. Teknolojininde gelişmesiyle günümüzde üretilen motorlar fazla elektronik parça ve sensör barındırırlar. Bu teknolojik parçalar evinizdeki bir bilgisayar gibi çalışırlar ve oldukça hassastırlar. Nasıl evinizdeki bilgisayara su gelmemesine hassasiyetle dikkat ediyorsanız, benzer hassasiyeti bu noktada da göstermeniz gerekir. Yakıt püskürtmesinden tutun da hava miktarının ölçülmesine ve egzoz gazının basıncının ölçülmesine kadar daha bir çok işlem bu elektronik cihazlar tarafından gerçekleştirilir. Bunun yanı sıra yeni motorların hemen hemen hepsinde turbo besleme sistemi mevcuttur. Bu turbo sistemi ısısı motorun kendisinden daha fazladır. Turbo sisteminin aniden soğuması yahut içine su girmesi daha büyük sorunlar ile karşılaşmanıza sebep olabilir. Motorlar her ne kadar suya karşı iyi izole edilmiş olsalar da, yıkama sırasında kullanılan o yüksek basınçlı suya göre tasarlanmamışlardır.
Ülkemizde halihazırda geniş bir şekilde kullanılan atmosferik ve karbüratörlü motorlar çalışma prensipleri farklı olmaları sebebiyle mekanik olarak çalışırlar. Bu tip motorların çalışma sıcaklıkları daha düşük olur. Bu atmosferik motorlar yıkanmaya daha müsaittirler.
Bir motoru yıkarsanız ne olur?
Motorun bu durumda arıza verip vermemesi nasıl yıkandığı ile yakından alakalıdır. En büyük yanlış basınçlı su ile sıcak bir motorun yıkanılmasıdır. Su basınçlı olduğu için motor içerisinde girebileceği her noktayı zorlayacaktır. Yanı sıra kullanılan suyun soğuk olması da motorun sıcaklıklığının ani bir şekilde düşmesine sebep olacaktır. Bu durumun sonunda; oldukça sıcak olan metal yüzeyler bir anda soğuk su ile karşılaştığı için motor bloğunda, kapakta yahut herhangi bir yerinde çatlama meydana gelebilir. Basınçla gelen su, hava filtresine girip motora sızabilir ve dolayısıyla paslanmaya sebep olabilir. Motorda ve yan parçalarda bulunan contalardan içeriye su sızabilir. Kaputun içine yapışmış bir çamur yahut sıkışmış bir taş parçası bulunduğu yerden sökülerek vantilatör ve triger kayışı arasına girebilir ve çalıştırma anında dönen parçalara zarar verebilir. Motoru çevreleyen elektronik sensörler su ve yoğun nemden etkilenebilir ve kısa devre yapabilir. Bu sensörün yanmasına neden olabilir. Alternatör ve bujiler ıslanabilir, dolayısıyla ateşleme düzgün yapılamaz sonuç olarak motor vuruntulu çalışır. Zamanla eskimiş olan kablo ve hortumlar yırtılabilir.
Motor nasıl yıkanır? Gereksiz olmasına rağmen otomobilseverler motoru yıkamak isteyebilirler. Bütün bu yukarıda anlatılanlara rağmen motor yıkanmak istenirse,
- En önemlisi motorun ve turbonun mutlaka soğuk olması gerekir.
- Kaputun altında bulunan motor beyni ve alternatör yanısıra hava filtresi iki kat naylon torba ile su girmeyecek şekilde izole edilmelidir.
- Basınçlı hava ile birikmiş olan tozlar temizlenebilir ancak uzun bir şekilde aynı noktaya hava tutmamak gerekir.
- Yıkama yaparken basınçlı su ile değil hortuml düşük (şebeke) basınç ile yıkanmalı ayrıca suyu yağmurlama şeklinde dağıtan hortum başlığı kullanılmalıdır. Sızıntı yaratmaması için uzun süre aynı noktaya su tutmamak gerekir.
- Bazı kirler su ile çıkmayabilir. Bu kirler fırça ve şampuan ile yumuşatıldıktan sonra su ile temizlenmelidir.
- Elinizin ulaşmadığı noktadaki yerler kir çözücü spreyler vasıtası ile yumuşatılıp temizlenebilir. Yanısıra plastik yüzeylerin yapısını bozmayan ve toz çekmeyen parlatıcılar ile sünger ve bez kullanılarak cila işlemi yapılabilir.
Tüm bu anlattıklarımızdan sonra diyebiliriz ki;
Motor yıkanmasını pek öenrmiyoruz. Elbette üreticilerde önermiyorlar. Hatta bu tip durumlarda araç arızalanır ise garantili bir aracı kapsam dışına çıkarma hakları da mevcut. Ülkemizde piyasada yapılan bir çok yıkama işleminin oldukça bilinçsiz olduğunu biliyoruz. Çoğu kişi işi ezbere uygulamakta. Bu sebeple kozmetiğe dikkat eden otomobil kullanıcılarının motor yıkama işlemini kir çözücü sprey ve parlatıcılarla yapmasını tavsiye ederiz.