Olası birinci durum: Lastiğin patlaması durumunda lastikler değişir yada onarılır.
Teknoloji ne kadar gelişse ve lastikler ne kadar sağlam yapılsa da hala patlama durumu gerçekleşmekte ve bazen ölümcül kazalara neden de olabilmektedirler. Buna aşırı basınç, yıpranma veya yoldaki herhangi bir nesne neden olabilmektedir. Bizim için bu aşamada önemli olan eğer hareket halindeyken lastik patlarsa nasıl davranmalıyız acaba biliyor muyuz?
- Böyle bir durumda ilk düşülmesi gereken şey güvenliktir. Can güvenliği. Aracı en güvenli yere çekmek asıl vazifemiz olmalı.
- Hızımıza göre el frenini çekmeliyiz. Eğer birden çekersek bu aracın dengesini kaybetmesine neden olacağı için bu freni son derece dikkatli ve gerekirse yavaş yavaş çekmeliyiz.
- Kontağı kapatmalı ve aynen el freninde yaptığımız gibi yavaş yavaş vitesleri düşürmeliyiz.
- Sinyal lambalarını kullanarak diğer sürücüleri uyarmalıyız.
- Eğer bir çalılık ve toprak yol bulursak aracı o tarafa doğru sürüp yavaşlamasına katkı sağlamalıyız.
Lastikler ne zaman değişmeli |
İkinci durum Lastiklerin yıpranma yani dişlerinin aşınarak etkisini kaybetmesi durumu:
Peki bir lastiğin aşınıp aşınmadığını nasıl anlarız. Bunu bir uzmanına götürüp sorabilirsiniz ama önemli olan kendiniz bilmek.
Burada lastiklerin yüzeyindeki desenlere bakıyoruz.
Lastiklere hemen göz gezdiriyoruz. Eğer lastik sırt deseninin yüzeyi bu kabarık
alanlar ile aynı seviyede yer alıyorsa lastik sırt desen derinliğinin 1,6 mm’lik yasal sınıra
çok yakın olma oldukça fazladır veya en azından bunun altındadır. Bir çok uzman bu sınıra ulaşmadan lastiklerin değiştirilmesini güvenlik açısından elzem görmektedir.
Lastikler öyle makarna süt gibi durdukça eskiyen, ömrü beklemekle ölçülebilen ürünler değildir. O yüzden şu kadar yıl sonra değiştiririm gibi anlayışlar yıl hesabı yapıldığı için çok doğru sonuçlar vermeyebilir. Lastiklerin nerede ve ne zaman yapıldığı önemli değildir. Sıcaklık, bakım, depolama koşulları ve kullanım, yük, hız, basınca ilaveten sürüş biçimi gibi lastiğin ömrünü etkileyecek birçok etken mevcuttur. Ancak tabi bütün bunlara bakarak yıl hesabından tamamen vazgeçmiyoruz. Örneğin üretim tarihinden 15 20 yıl geçmiş olan lastikleri kullanmanızı da tavsiye etmiyoruz.