KIŞ LASTİĞİ ALIRKEN NELERE DİKKAT ETMELİDİR?

KIŞ LASTİĞİ ALIRKEN NELERE DİKKAT ETMELİDİR?
 
Önümüzdeki günlerde yine yollar karlarla kaplanacak ve haberlerde kazalar ardı ardına sıralanacak. Kaza haberlerinin ardında da bazı yetkililer çıkıp yine araç bakımlarından ve sürüş tekniklerinden bahsedip duracaklar. Nedendir bilmem yalnız kar yağdığında yollar buz pisti olduğunda bu tip haberlerle karşılaşırız.
Şöförler buzlu ve karlı yolda kendi bilgi ve tecrübelerinin ne kadar da kıt olduğunu görüyorlar bence. Sırf bu nedenden ötürü bir çok kanalın ana haber bültenlerinde ‘karlı ve buzlu yollarda en iyi şekilde araba nasıl kullanılır’ haberleri reytingin zirvesine oturuyor. Biz de vatandaşı en doğru şekilde bilgilendirmek için kış lastikleri kullanmaları gerektiğini ısrarla belirtiyoruz. Hatta validen tutun da havayı koklayan adama kadar herkes bunu vurguluyor.

Türkiyede özellikle son yıllarda kış lastiğine olan ilgi ve kullanıcı sayısı oldukça arttı. Buna bağlı olarakta eskiye nazaran da insanımız bu konuda daha tecrübeli diyebiliriz. Ama yeterli mi derseniz kesinlikle hayır. çünkü kış lastiği kullanım oranı ülkemizde hala %13 seviyelerinde ve bu oranın tamamı bilinçli kullanıcı olarak değerlendirilmiyor. Tabi ekonomik durumlarda burada bir etken diyebiliriz. şöyle ki halkımızın bir kısmı trafik bilinci olduğu halde kış lastiği alamadığı için kışın arabası ile trafiğe çıkmamayı tercih ediyor. şimdi sizlerle bilgim dahilinde kış lastiği kullanımı ile ilgili yanlış yorum ve uygulamardan bahsedeyim.





Bu lastikler zorlu kış şartlarına soğuklara söz gelimi - 40 dereceye varan soğukta bile faydası olan lastiğin donmasını engelleyen özel bir maddeden imal edilmektedirler. ayrıca buzda ve karlı yollarda kaymayı engelleyen yola tutunmayı sağlayan kılcal desenlere sahiptirler. Fakat bu demek değildir ki bu kış lastikleri sadece sıcaklık derecesi eksili derecelere düştüğünde kullanılmalıdır. Aksine hava sıcaklığı +7 derecenin altına düştüğü andan itibaren kış lastikleri kullanılmaya başlanmalıdır. çünkü normal yaz lastikleri bu sıcaklık derecesinin üstüne göre imal edilmişlerdir.

Kuru havada +7 derecenin altında yaz lastiği ile kış lastiği birbirine yakın sonuç veriyor. Ancak yağmur yağınca kış lastiği bir adım öne geçiyor. Kar yağdığında yaz lastiğinin hiç şansı kalmazken, buzda ise kış lastiği ile yaz lastiği arasındaki fark gittikçe artıyor. Bu sonuçlar güvenlik anlamında kesinlikle kış lastiğinin kullanılmasını zorunlu kılmaktadır. Yeni nesil kış lastikleri (özellikle kar lastiği demiyorum) sanıldığı kadar da pahalı değildir. Ama siz kar yağdığı gün mecbur kalıp lastik satıcısına giderseniz fahiş fiyatlarla karşılaşabilirsiniz. Kar lastiği olarak da bilinen M+S kodlamalı eski nesil lastikler, hem hız limiti düşük olduğundan, hem fazla ses yaptığından, hem fazla yakıt harcadığından, hem de asfalt performansı zayıf olduğundan pek tercih edilmezdi. Araziye gidilecekse tamam ama normal kullanımda yeni teknoloji lastikler, neredeyse yaz lastiklerinin sürüş konforu ve sürüş güvenliğini yakalamış durumda.

İnsanımızın bir kısmı 4 kış lastiği almak yerine 2 tane alıp bütün kışı bununla idare edebileceğini sanıyor. halbuki bunu ekstra bir masraf olarak görmemek gerekir. neden derseniz eğer kış lastikleri alırsanız bu yaz lastiklerinin daha geç yıpranmasına ve bu lastikleri atıyorum 2 yerine 4 yılda bir değiştirmek gerekecek uzun vadede yine tasarruf yapılmış olacaktır. Ayrıca kışın yaz lastiği kullanarak yaptığınız ekstra yakıt masrafını da düşünürsek karda bile olacağımızı düşünebiliriz.

Bazıları ise sadece çekiş olan tarafa (önden çekişse sadece ön tekerleklere) kış lastiği alıyor. Maksat yokuşu çıkabilecek bir tutunma sağlamak. Ancak arka lastikleri aracın kaymasına, savrulmasına ve fren mesafesinin uzamasına neden oluyor. İdeal olan 4 lastiğin de aynı marka ve desen olması, yere hepsinin eşit şekilde tutunmasıdır.

Her kış lastığının performansı bir birinin aynı olamayabilir. Lastik testlerinde kuru havada birinci olan ıslakta yedinci, karda onbeşinci olabiliyor. Ya da yoğun kış şartlarında birinci olan lastik, ıslak ve kuruda alt sıralarda kalabiliyor. Bilinçli tüketici, öncelikle araç üreticisinin tercih ettiği lastik ölçülerine sadık kalarak, daha çok hangi hava ve yol koşullarında araç kullanacağına bakarak, bunu karşılayan lastik modelini seçmeli. Eğer uzun süre karın yerden kalkmadığı bir şehirdeyseniz ve buzlu yollarda araç kullanıyorsanız çivili kış lastikleri kullanmalısınız.

Cip  araç kullananlar ve sahipleri de kendilerine ve araçlarına fazla güvenmemeli ve onlara da mutlaka kış lastiği takılmalıdır. Tutunmayan lastiklerle ne güçlerini yere verebilirler, ne de aracın yönünü değiştirebilirler. Eğer kış lastikleriniz takılı şekilde karlı bir yola girerseniz zincir takmanıza bile gerek olmadan, çok daha güvenli ve stressiz seyahat edebileceksiniz. Etrafta yolda kalanları veya bocalayanları gördükçe, emin olun kendinizi çok daha iyi hissedeceksiniz. İnsanlar araçlarını iterken, size imrenerek bakacaklar. Siz de ‘ustalık bende’ diye gerine gerine gezeceksiniz.
Haberlerden herkesin malumudur karlı - buzlu yollarda kaza sayısı artar. bunu düşünerek kemerleri takmayı unutmamalı, kısa farları gündüz vakti de açmalıdır.
Herkese keyifli ve güvenli sürüşler dilerim...

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski

Site İstatistikleri