Araba almak istiyorsunuz fakat aldığınız aracın hem az km li olmasını hem de sağlam olmasını istiyorsanız. Fakat son zamanlarda arabaların km si ile oynamak maalesef adeta moda oldu. Peki arabanın km sinin düşürüldüğü anlaşılabilir mi ya da nasıl anlaşılabilir?
Bu konuda yaptığım araştırmaları aşağıdaki yazıya toparladım:
Şu bilinmelidir ki bir arabanın km sinin düşürülüp düşürülmediğinin bir takım cihazlarla filan tespit edilmesi kesinlikle ama kesinlikle mümkün değildir. bu da demek oluyor ki arabaya kilometre düşürme cihazları yada uygun aparatlar bağlanarak bir kilometre düşürme etkinliği yapılmışsa herhangi bir arıza tespit yada diyagnoz cihazıyla bunu biz anlayamayız.
Bir yanlış aldı da şudur: yeni model arabalarda kilometre kaydının birden fazla yerde kaydedildiği yada depolandığı için herhangi bir kilometre düşürme işleminin yapılmasının mümkün olamayacağı yada yapılsa bile bazı cihazlarla tespit edilebileceğini belirtiliyor. Ne yazık ki tamamen yanlış bir düşüncedir bu.
Arabanın km kaydı birden fazla yerde tutuluyor bu doğru. Ancak siz sadece gösterge panelinden düşürürseniz araç zaten yeni kilometreyi yazmaz. Ya kontağı açınca eski kilometreyi tekrar yazar, yada hata vererek hiç kilometre bilgisi göstermez. Fakat ortalıkta kilometre düşürme faaliyeti yapanlar hangi arabanın gösterge paneli dışında kilometre bilgisini nerelere kaydettiğini bilir ve bu iş için yapılmış özel cihazlar ve aparatlar ile kilometre bilgisinin depolandığı tüm ünitelere müdahale eder ve kilometreyi düşürür.
Bununla birlikte yukarıda anlatıldığı gibi kilometre kaydı gösterge paneli dışında başka yerlerde de bulunuyorsa ilgili parçalar çıkarılıyor ve dışarıda bu iş için uygun aparatlara bağlanarak hepsine yeni kilometre kayıtları ekleniyor. Bazı arabalarda buna arabanın anahtarlarıda dahil.
Arabalarda kilometrenin indirildiği sadece arabanın yetkili servis kayıtlarına bakılarsa anlaşılabilir. Bunun da olabilmesi için bazı şartlar vardır: mesela araç biraz yaşlıysa epey bir süredir servise gitmiyor olabilir ve sizde bir şey öğrenemeyebilirsiniz. Yada araç 5 yaşındadır ilk 3 yıl ilk sahibinde kalmış ve 35.000 km. yapmıştır. Sonra arabanın ikinci sahibi veya daha sonraki sahipleri aracın bakımlarını özel servislerde yaptırmış ve 1 yıl kullanıp aracı 80.000 km.'ye getirmiştir. Araç galeriye satılmıştır, aracı alan galericide yetkili servis kayıtlarını inceletip kilometreyi ona göre düşürtmüş olması muhtemeldir. Galericiler kilometre düşürteceği zaman aracın yetkili servisteki kilometre durumunu mutlaka kontrol ettirirler. Bu da onların bir önlemdir.
Arabanın bazı parçalarının örneğin direksiyonundaki yada pedallardaki yada içindeki ve dışındaki yıpranmalara, eskimişliğe göz gezdirerek kilometrenin düşürülüp düşürülmediğini anlamak hem mümkündür hemde değildir. Eğer araba 40.000'den 5.000 yada 10.000'e düşürülürse bu anlaşılabilir. Ancak 70.000'den 40.000'e yada 35.000'e inerse yada 130.000'den 60.000'e inerse bunu aracın direksiyon vs. gibi trim aksamına bakarak anlamak hemen hemen imkansızdır. Çünkü arabanın kullanım alanları, sürücünün arabaya bakıp bakmaması da bu yıpranmayı etkiler.
5) Arabalardaki bu gibi işlemleri genelde galericiler yada sürekli araba alım - satımı yapanlar yapıyorlar. Kilometresi orjinal bir araba almak için arabayı sahibinden değil, kullanıcı sahibinden alın. Aracın ruhsatında görünen kişi aracı 2 ay yada 2 hafta önce almış bu işin ayaküstü ticaretini yapan biri olabilir. Bu nedenle arabayı kullanıcı sahibinden hatta ilk kullanıcı sahibinden almaya çalışın. Çünkü en az risk buradadır.
Araba alacaksanız çok da fiyata endeksli olmayın. olacaksanız da en azından bunu araba satıcılarına belli etmeyin.. Aracın piyasası 20.000 ise 19.000'e yada 20.000'e almaya çalışmayın. Arabaya sadece bir yıl binecek olsanız bile 21.000'e alın iyi araba alın. içiniz rahat etsin. Genelde kilometresi düşürülmüş yada masraflı yada kaza geçirmiş araba alanlara bakın ya aracı piyasa değerine yada kendince mükemmel bir pazarlık yaparak yada uyanıklılık göstererek piyasasının altında almıştır, ama maalesef satıcı tarafından aldatılmıştır.
Para odaklı olmadığınız gibi aşırı km odaklı da olmayın.. Hele bir aracın genel durumuna bakın. Hor kullanılmış mı ona bakın. İç aksamı temiz mi? Sigara yanıkları yada sigara kokusu ne alemde? Aracın kıyısına köşesine bakın. Dışında çok taş izi varmı? Jantlara bakın çok sürtme yada eğik var mı? Kilometreyi bunlardan sonra değerlendirin. Devamlı şehiriçi dur kalk trafikte kullanılan ve arabadan hemen hiç anlamayan biri tarafından kullanılmış 30.000 'deki bir arabadansa devamlı uzun yol yapmış ve arabasını severek, anlayarak ve bakımlı olarak kullanmış birinden alıcak 45.000'deki araba daha iyidir.
Bu konudaki büyük sorunların nedenlerinden biri de insanlar araba alırken direk kilometreye baktığı için bu kilometre düşürme işi bu kadar yaygınlaştı.
Nasıl ki insanlar bilgisayar alırken sadece bilgisayarın işlemcisinin ne olduğunu sorarlardı. Bilgisayarcılarda iyi bir işlemciyi en kötü kalite markasız boardlara takarak ve markasız ram'ler ve yavaş harddiskler kullanarak markasız ekran kartlarıyla toplayıp satıyorlardı. Ancak artık toplama bilgisayar alanlar içndeki tüm bileşenleri soruyor. İşte insanlar arabalar konusunda bilinçlendikçe kilometre düşürme işlemide kendiliğinden artık ortadan kalkacaktır.
Kiralama şirketlerinden çıkan arabaların hemen hepsinin kilometresi düşürülüyor. Çünkü bu araçlar kısa zamanda aşırı kilometre (gerçekten çok) yapıyorlar.
Önemli bir konu olduğunu düşünüyorum. Bu konuda alım konusunda mağdur olan insanlar var.
YanıtlaSilgerçek km yi öğrenmek mümkün en azından böyle bir genelleme yapamazsınız çoğu aracın ecusunde saklanır zaten...
YanıtlaSil