Yeni Ehliyet Sinavlari Hakkinda Hersey

Geçtiğimiz aylarda ehliyet almak isteyen adaylar için yapılan hem yazılı hem de uygulama sınavları ile ilgili değişiklikler yapılmıştı. Ne tür değişiklikler yapıldığına ve yeni uygulamanın nasıl olacağına ilişkin kafalarda soru işaretleri kalmaması için bir kaç noktaya değinmekte yarar görüyorum.

Öncelikle geçmişte var olan motor derslerinin kaldırıldığını ve yerine araç tekniği dersinin getirildiğini hatırlatalım. Bu ders ile birlikte Trafik ve Çevre dersi ve İlk Yardım derslerinin içeriğinde de önemli değişiklikler oldu. Bu aşamada:
  • Ezberci eğitim anlayışı bir kenara bırakılarak sınava girenlerin ortaya çıkan durumlar karşısında kavrama ve yorumlama kabiliyetleri ön plana çıkarıldı.

  • Eğitimler daha sade hale getirildi.

  • Sürücü adaylarının tüm sorulara verdiği doğru cevap sayısı tespit edilecek, yanlış cevaplar dikkate alınmayacak. Tespit edilen doğru cevap sayısı üzerinden 60 sorudan 100 puan üzerinden 70 ve üzeri puan alan adaylar başarılı sayılacak.

  • Gelişen trafik ile alakalı olarak yeni şartlara uygun müfredat hazırlandı.

  • Önceleri 35 saat olan trafik dersleri yeni uygulama ile 16 saate indirildi, araç tekniği dersi de yine indirime tabi tutularak 20 saatten 6 saate ve ilk yardım dersleri 12 saat iken 8 saate indirildi.

  • Daha önce 3 dersten ayrı ayrı sınava giriliyordu. Aday derslerden ikisinden geçip birinden kalırsa sadece kaldığı dersten sınava giriyordu. Şimdi ise genel puan hesaplanacak ve ya hepsinden geçmiş ya da hepsinden kalınmış olacak. Adaylar toplamda en fazla 4 kere sınava girme şansına sahip olacaklar.





  • Sürücü belgesini ilk kez almak isteyenler sınavlarda başarılı olmaları halinde 1 yıl süre içerisinde aday sürücü olarak trafikte yar alacak. Bu süre zarfında trafik kurallarını ihlal eden adaylara ehliyet verilmeyecek.

  • Ders saatinde olduğu gibi sınavda çıkacak sorularda da indirime gidildi. Buna göre önceden her dersten 40 adet soru çıkarken yeni sınavlarda
           İlk yardım 12
          Trafik  32 ve
          Araç Tekniği 12 soru olarak adayın karşısına çıkacak.


Biraz da Direksiyon Sınavına bakalım. Çünkü o sınavda da değişen çok şey var.
Yine maddeler halinde inceleyelim:

  • Eskiden 15 dakika olan direksiyon sınavlarının resmi süresi 30 dk ya çıkartıldı.

  • Sürücü adayı eğer emniyet kemerini takmazsa sınav orada bitirilecek ve başarısız sayılacak.

  • Kalkışlarda aşırı zorlanan, sinyal vermeyen sürücü adayının sınavı yine hemen sonlandırılacak.

  • Direksiyon sınavı formunda belirtilen hatalardan bazılarını bir kez, bazılarını iki kez yapan sürücü adayı sınavda başarısız sayılacak. (Aşağıya listeledim.)

  • Direksiyon sınavının en önemli ve belki de adaylar için en zor kısmı yeni getirilen uygulama ile iki araç arasına park etme olacak.

  • Direksiyon sınavlarında artık “Aracı geri viteste kullanma, araçların arasına park etme” de belirleyici ölçütler arasında yer alacak.



  • Listeden herhangi birini yapan adayların sınavları geçersiz sayılacak.
    1. Yoldan geçen araçlara geçiş kolaylığı sağlayamıyor
    2. Emniyet kemerini takmıyor, ayna ve koltuk ayarlarını kontrol etmiyor
    3. Emniyetli ve rahat kalkış yapamıyor
    4. Aracı çalıştırma ve harekete geçirme usul ve kurallarına uymuyor.
    5. Kontrolsüz ve sinyal vermeden çıkış yapıyor.
    6. Dönüşlerde (sağa-sola) dönüş kurallarına ve işaretlerine uymuyor, dönüş öncesinde sinyal vermiyor.
    7. Hız kurallarına uymuyor
    8. Takip mesafesini kurallara uygun olarak ayarlayamıyor.
    9. Önündeki aracı sollayıp geçme kurallarına uymuyor.
    10. Kavşak yaklaşımında ve kavşaklarda kurallara uygun davranış sergilemiyor.
    11. Şerit izleme ve değiştirme kurallarına uymuyor
    12. Trafik ışık ve işaretlerine dikkat etmiyor, trafiğin polis tarafından yönlendirildiği durumlarda yönlendirmelere uymuyor.
    13. Trafiği tehlikeye düşürecek şekilde araç kullanıyor.
    14. Araç kumanda pedallarına (gaz, fren, debriyaj) yeterince intibak edemiyor
    15. Vites değiştirme becerisi ve vites değiştirmede araç kontrolü zayıf.
    16. Direksiyon hâkimiyeti zayıf.
    17. Araçlar arasına park etme kurallarına uymuyor.
    18. Eğimli yolda aracı durdurma ve kaldırma becerisi yetersiz.
    19. Aracı geri viteste kullanma kurallarına uymuyor.
    20. Araç kullanımı esnasında heyecanlı ve telaşlı bulundu.
    Aşağıdaki listeden iki hata yapan adayların sınavı geçersiz sayılacak.
    1. Işık, ısıtma ve havalandırma sistemlerine ait kumanda yerlerini bilmiyor ve kullanamıyor. Yakıt, yağ, şarj ve hararet göstergelerini ve anlamlarını bilmiyor.
    2. Durma, duraklama, indirme ve park etme kurallarına uymuyor.
    3. Çevreye duyarlı (koma-gürültü) ve enerji tasarrufu sağlayacak şekilde araç kullanamıyor.
    4. Yaya, okul ve hemzemin geçitlerinde geçiş kurallarına uymuyor.
    5. Diğer yol kullanıcılarına (çocuk, yaşlı, engelli ve bisikletli) geçiş hakkı vermiyor.
    6. Geçiş üstünlüğü hakkına sahip olan araçlara geçiş izni vermiyor
    7. Kendisini geçmek isteyen araçlarla ilgili geçilme kurallarına uymuyor.

    Direksiyon Sınavı Sonuçları nerede, ne zaman ve nasıl açıklanacak:

    Sınavı bitiren adayların sonuçlarını öğrenmek için Direksiyon Sınav Sonuçlarını sınavın gerçekleştiği günün sonunda başvurmuş oldukları sürücü kurslarından alabilecekler.

    Direksiyon Sınavında Başarısız Olan Sürücü Adayları Ne Yapacak?

    Bu sınavda başarı sağlayamayan sürücü adayları  Direksiyon Sınavına yeniden girmelidir. Direksiyon sınav tekrar hakkı da yazılı sınav gibi 4’tür.






    Yorum Gönder

    Daha yeni Daha eski

    Site İstatistikleri